På April månads lunchmöte besökte  ca 20 medlemmar ett mycket intressant företag på Teg. Vi besökte TOONTRACK Music AB,

ett företag som producerar ljud för musiker och musikproducenter m.fl som hanterar ljud. Företagets VD Peter Knutsson tog emot oss och berättade på ett engagerat sätt om företaget och dess historia från slutet av 1990 talet fram till idag.

Företaget har hela världen som sin marknad, med ca 35 medarbetare som befinner sig i Umeå, London, Chicago, Los Angeles m.fl ställen. Man spelar in ljud i verkligheten, inget digitalt konstgjort ljud.  Deras huvudprodukt är ett program som heter EZDRUMMER 2 sedan tillverkar man insticksprogram till denna huvudprodukt.

Man säljer via nätet över hela världen. Programmet och insticksprogrammen är billiga så alla har råd att köpa det. Trots detta är största kund potentialen ungdomar som hämtar hem det gratis på fildelningsprogram. Deras inspelningar används idag av nästan alla kända artister. Man gör inspelningarna av ljud i de bästa studiorna i hela värden, bl.a Dire Straits studio i USA. Man har erhållit många utnämningar inom musikvärlden men i Umeå är man idag lite av ett doldisföretag med god lönsamhet trots att man är världsberömda.

Därefter avslutades besöket med  en rundvandring i deras lokaler på Verkstadsgatan 13C.

Flera olika studios fick vi se i lokalerna. Här finns instrument och datorer för inspelningar. https//www.toontrack.com  ( lyssna på filmen )

Avslutade Lunchmötet med en Lunch på O´Learys på Ishallen.

Vi tackar TOONTRACK för ett mycket intressant företagsbesök.