Nominerade till Hantverkarstipendiet 2018

Nominerade är:

4 Sign Umeå, (Stunt AB)

Melinda Hansson, Fredrik Dahlgren och Magnus Dahlgren

4 Sign Umeå grundades 1989 av Lars Dahlgren och Benny Ahlqvist under namnet Stunt Konsult. 2006 blev man delägare i Nordens ledande branschkedja för visuell kommunikation, 4Sign. Idag ägs 4Sign Umeå av Melinda Hansson, Fredrik Dahlgren och Lars Dahlgren. Företaget har under åren vuxit en hel del och vidareutvecklat sin verksamhet. 2014 köpte man upp skyltföretaget IA Neon AB med maskiner och personal. Idag är man 15 heltidsanställda som arbetar med utformning av original, verkstadsproduktion och montage av skyltar, fordonsdekorer, trycksaker och mycket annat.

Sedan 2003 är de dessutom miljö- och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 & 14001.

4Sign Umeå har lyckats i sina ambitioner att som Umeåföretag ändå kunna leverera till en nationell marknad och stora uppdragsgivare. I tuff konkurrens har man genom samarbeten och hög kompetens inom sitt område växt och skaffat sig uppdragsgivare av rikstäckande karaktär i hela Sverige.

Nomineringstext:

Med ett oförtrutet slit och med sitt Umeå troget har 4Sign Umeå genom samarbeten och hög kompetens lyckats slå sig in på en nationell marknad. Stora uppdragsgivare av rikstäckande karaktär anlitar 4Sign Umeå för tillverkning av skyltar, dekorer, trycksaker och mycket annat. Kompetensen inom utformning av original, verkstadsproduktion och montage är unik.

Familjen Hansen Charkuterier och Brännlands Wärdshus

Michael och Kristina Hansen

Michael och Kristina Hansen driver tre bolag tillsammans som alla har bäring på charkuterier och god mat.

Hansen Grill och Restaurang AB är moderbolaget i en koncernstruktur där Familjen Hansen Charkuterier AB och Nya Brännlands Wärdshus AB ingår som döttrar.

Fam. Hansen Charkuteri består dels av fabriken i Stöcksjö där produktion av charkuterier ligger.

I fabriken tillverkar man välkända och prisbelönta produkter så som färsk korv, coppa och salami. Man testar också kontinuerligt nya sätt att förädla fina råvaror från Västerbotten.

I bolaget ingår även butiken i Sagagallerian där man hittar lokalproducerade produkter.  Förutom egna produkter hittar man kött och ost från gårdar och producenter i vår närhet.

Nya Brännlands Wärdshus drivs sedan 2009 av paret Hansen.

Michael har en lång erfarenhet inom restaurangbranschen. Han är utbildad kock i Danmark och har där arbetat på restauranger och värdshus. 2 ½ år arbetade han som chef de cuisine på det fem-stjärniga kryssningsfartyget M/S Vistafjord. Där mötte han Kristina som arbetade som sjuksköterska på fartyget och när de mönstrade av så flyttade båda till Umeå där de bott sedan 1998.

I Umeå började Michael på ICA Gourmet som ansvarig för butiksköket och har även varit enhetschef för Restaurang Universum.

Kristina är utbildad sommelier och står för den dagliga driften och planeringen på Wärdshuset. Mat och dryck har alltid varit ett stort intresse. Med ett förflutet i operationssjuksköterskeyrket har Kristina tagit med sig mycket av sin tidigare erfarenhet in i restaurangbranschen. Fokus på noggrannhet och glädjen att få arbeta med människor i olika situationer i livet har alltid varit viktiga. Både Michael och Kristina brinner båda för det de gör vilket man som kund och gäst märker i den goda maten, den personliga servicen och miljön.

Nomineringstext:

Den danska kocken och den svenska sjuksköterskan/sommelieren som med kärlek och respekt tillverkar och säljer charkprodukter förädlade av lokala råvaror samt bjuder in till kulinariska upplevelser på Wärdshuset i Brännland. Med envishet, engagemang och ett brinnande intresse för hantverket har de fått hela Umeå att förälska sig i deras produkter och låter sig väl smaka i en fantastisk miljö.

Umeå Dentallaboratorium AB

Patrik Eriksson, Patrik Jonsson, Fredrik Jonsson,

Nomineringstext:

Sedan 50-talet är Umeå Dentallab en uppskattad samarbetspartner till såväl tandläkare som ledande aktörer på den dentala marknaden.

De kombinerar hantverkets finess med den digitala teknikens precision. På Umeå Dentallaboratorium har det alltid funnits den senaste tekniken och utrustningen.

Med stor kvalitet- och miljömedvetenhet, kontinuerlig fortbildning och skickligt hantverk har man lyckats i en stenhård internationell konkurrens.

Utdelare: Umeå Fabriks- och hantverksförening

Umeå Fabriks- och hantverksförening som är Umeås äldsta företagarförening vill främja samarbete mellan företagare, påverka myndigheter i näringslivsfrågor och verka för Umeås utveckling. Priset ”Årets hantverksstipendiat” tilldelas en hantverkare i vid mening som drivit egen verksamhet under minst tre år och som utmärkt sig genom sin yrkesskicklighet eller sin innovationsförmåga.