November månads lunchmöte hölls hos Sweden Guitar Works som var en av våra nominerade till Hantverksstipendiet.

Vi, ca 30 personer, samlades i deras lokaler på Östteg och mottogs av Leif Jakobsson.

Vi fick en genomgång av hur man bygger en Elgitarr från planka till fullt färdigt musikinstrument.

Vi fick se ett stort antal olika modeller med speciella designer som anpassats till musikerns speciella önskemål. Leif berättade hur hans företag gått från att varit ett företag som ägnade sig åt reparationer till att idag vara en ” Minifabrik ” där man använder högteknologi och NC styrda maskiner till hjälp.

Här visade han hur en specialmaskin scannar av gitarrkroppen och ritar upp alla mått på 0.01 mm exakthet. Detta gör att man på ett exakt sätt kan utveckla instrumentet.

Produktionen går oftast till företag som sedan säljer till kund, men man säljer naturligtvis också till direkta kunder. Gitarrerna har normalt ett pris i försäljningsledet på ca 30 – 50.000 kr.

Naturligtvis kan man få sin gitarr renoverad hos Sweden Guitar Works även idag .

Efter att vi fått denna intressanta genomgång av hur man bygger en exklusiv gitarr så var det dags att bege sig till Times Kitchen för lunch.

Nu ser vi fram emot det avslutande lunchmötet för detta år, som kommer att hållas den 12.12 kl. 11.30 på en plats som meddelas inom kort.