Årets sista lunchmöte hölls på Maja Beskow Skolan ( fd. Östra Gymnasiet ).

Ungefär 10 av våra medlemmar hade tagit sig tid att besöka vårt lunchmöte, vi mottogs av Rektorn för gymnasiedelen, han berättade att han varit med från början av bygget och renoveringen. Han hade gett White arkitektbyrå sina önskemål hur planlösningen skulle utformas och WHITE gjorde ett mycket bra arbete. Han var mycket nöjd med resultatet. Det är inte vanligt att högstadium och gymnasium delar en gemensam byggnad.

När skolan är fullbelagd om ca 2 år kommer det att bestå av ca 1600 elever ( Högstadiet tom Gymnasiet ) Rektorn berättade att skolan inte har ngt område där eleverna kunde gömma sig, och är utformad med eleverna i fokus. Lokalerna består av rum för både elever o lärare med ljusa och klimatsmarta lösningar med glas i dörrar o glaspartier. Färgerna på väggarna var mjuka och gav ett lugnt intryck, bänkar och tak o väggar var ljudabsorberande vilket skapar lugn.

I ett av klassrummen hittade jag några tillverkade alster. ( Små plåt insekter )

Vem var då Maja Beskow ?

Efter att vi vandrat runt i lokalerna så var det dags för lunch som intogs i matsalen. Rektorn berättade om deras satsning på att minska matsvinnet vilket man lyckats mycket bra med. Brödet bakas på plats.  Menyn visades på dataskärmar, 3 rätter fick man välja mellan.

Vi tackade vår guide och önskade alla en GOD JUL o ETT GOTT NYTT ÅR !