Hantverkspriset 2005

2005 års pris gick till Linda Bergkvist. Hon är frilansande digitalkonstnär, ett begrepp som är okänt för många. Hon målar på sin dator med hjälp av en digitalpenna och ställer ut sina alster på webbaserade gallerier. Hennes hemsida http://www.furiae.com/ har runt 100 000 besökare varje månad. Linda är något av en expert på att utforma fantasyvarelser och arbetar mycket med konceptkonst. Det innebär att en regissör kan be henne måla en varelse till en film. Till Disney har hon gjort flera sådana uppdrag. Dessutom har hon jobbat med två stora biofilmer, en siffra som kommer att bli tre våren 2006. Hon skriver och målar nu en egen sagobok, anpassad för vuxna. Boken är snart färdig och ska ges ut av det australienska förlaget Ballistic publishing. Hon hyllas ständigt för hennes extrema skicklighet i olika forum för digital konst och har vunnit flera priser. Två Exposé Master Awards. Senaste priset, Grand Prize Winner. Och sist men inte minst Umeå Fabriks- och Hantverksförenings Nyföretagarstipendie år 2005.