Ett 60 tal medlemmar och gäster möttes till en fantastiskt trevlig galakväll där årets Hantverksstipendiat skulle presenteras!

Festen inleddes med fördrinkar med tilltugg samt ett tillfälle att få kontakt med gamla och nya vänner och kollegor, vid detta jubileum hade vi dessutom inbjudit alla våra vinnare genom tiderna.

Med god mat och underhållning, med musik och trolleri som höjde ljudnivån samt en spänd förväntan inför presentationen av vår vinnande stipendiat.

rpt

Efter att vi fått förrätten så presenterades de 3 nominerade företagen med dess chefer o ägare.

Marcus Persson med företaget Industripartner AB.

Med stor kunnighet, lust och inspiration jobbar Marcus i sitt företag. Inget smidesproblem är för svårt att lösa för en erfaren smed. Järn och stål blir till nya konstruktioner, smidesarbeten och inredningsdetaljer i hans händer. Med stor yrkesskicklighet och med kundens önskemål i fokus löser Marcus de flesta problem.

Therese Ryndal, Crafoord & Colour AB

Hon skapar med urgamla metoder bruksföremål i stengodslera. Med stor skicklighet, känsla, nytänkande och hållbarhetsfokus skapas stilfulla alster i verkstaden i Brännland som sedan säljs både i butik och på webb. Med ett krönt W når Säsongs keramik tillsammans med Västerbottens Ost.

Katarina Lind, Träkloppet AB och Umeå Musteri AB.

Passionen för fruktträdsbeskäring ledde till ett mustigt hantverk enligt gammal tradition. Hon tar tillvara på, istället för att det går förlorade, äpplen från privata trädgårdar samt restfrukter från livsmedelsbutiker och förvandlar dem till fantastiska drycker i hennes musteri. Hon tar tillvara det naturen producerar och skapar naturlighet på flaska.

Så var det dags för huvudrätten med dryck under orkesterns härliga musik från 70-80 talet. Så var det dags att presentera ÅRETS VINNARE 2022 !

Vinnartexten lyder:

Med urgamla metoder arbetar årets hantverksstipendiat. Skickligt förvandlas formbart material till nya hållbara produkter, med känsla för stil och funktion i tiden !

Vinnare är:  Therese Ryndal, Craft & Colour AB

Festen fortsätter en bra stund med dans o goda drycker.

Hantverksföreningen tackar alla deltagare för att ni kunde fira med Therese !

info@hantverksforeningen.se