Oktober månads lunchmöte hölls på Scandic Umeå Syd där vi fick träffa våra nominerade till Umeågalan 2018.

Ett  30- tal medlemmar hade mött upp för att lyssna till våra nominerade och först fick vi möta 4-Sign och Fredrik som berättade om hur företaget utvecklats, bl.a. via förvärv genom åren från 1989 fram till idag.

Därefter fick vi information om företaget Familjen Hansen Charkuteri,  som består av flera företag. Tyvärr kunde inte Kristina o Michael vara närvarande då de befann sig på en tävling nere i Danmark, så företaget presenterades av Pelle som är Somelier  o Robert som egentligen kommer från Förenade Matproducenter.

Först fick vi en genomgång av Brännlands Wärdshus och deras verksamhet och Historia, därefter berättade Robert om charkdelen. (se nedan från deras hemsida.)

Dom som driver verksamheten på Brännlands Wärdshus sedan 2009 heter Kristina och Michael Hansen.

Michael har en lång erfarenhet inom restaurangbranschen. Han är utbildad kock i Danmark och har där arbetat på restauranger och värdshus. 2 ½ år arbetade han som chef de cuisine på det fem-stjärniga kryssningsfartyget M/S Vistafjord. Där mötte han Kristina som arbetade som sjuksköterska på fartyget och när de mönstrade av så flyttade båda till Umeå där de bott sedan 1998.

I Umeå började Michael på ICA Gourmet som ansvarig för butiksköket och har även varit enhetschef för Restaurang Universum. Michael driver också sedan våren 2013 Fam. Hansens charkuteri. Charkuteriet arbetar med lokala råvaror och tillverkar färska korvar, salami, lufttorkade produkter och mycket mer.

Kristina är utbildad sommelier och står för den dagliga driften och planeringen på Wärdshuset. Mat och dryck har alltid varit ett stort intresse. Med ett förflutet i operationssjuksköterskeyrket har Kristina tagit med sig mycket av sin tidigare erfarenhet in i restaurangbranchen. Fokus på noggrannhet och glädjen att få arbeta med människor i olika situationer i livet har alltid varit viktiga. Både Michael och Kristina brinner båda för det de gör och det kommer varje gäst att märka i den goda maten, den personliga servicen och den ombonade miljön som finns på Brännlands Wärdshus.

Så var det dags för Umeå Dentallab som för dagen presenterades av Patrik en av två med namnet Patrik som är delägare tillsammans med Fredrik Jonsson.

Företaget har utvecklats mycket från tiden när man manuellt snickrade till tänder, till dagens digitala produktionsapparater och tekniker. Företaget ligger i framkant i världen när det gäller utveckling och har idag ett djupt samarbete med Umeå Universitet och dess tandläkarutbildning.

Vår ordföande tackade alla för visat intresse och speciellt våra nominerade.

Efter att våra nominerade redogjort för sina företag så var det dags för att äta lunch där Hantverksföreningen bjöd alla på desert.