En av våra medlemmar har uppmärksammats !

Foto VK.

AIT Umeå är en av de större leverantörerna till Lindbäcks nya husmodulsfabrik i Piteå. Leveransen innefattar bland annat en förarlös truck och en automatisk utlastningsenhet.
– Projektet har tagit över 10 000 arbetstimmar, säger Olle Oskarsson på AIT.

– I det här projektet har vi visat upp hela vår kompetensbredd med automation, mobilitet och svets. Resultatet är nytänkande lösningar som är skräddarsydda efter vår kunds behov, säger Mikael Nensén, vd AIT Umeå.

Den 19 december 2017 invigde Lindbäcks sin nya fabrik på Haraholmen i Piteå. Fabriken, som ska producera husmoduler, innebär enligt Lindbäcks en tredubbling av deras produktionskapacitet.

– Tillsammans med AIT har vi tagit fram en lösning som kommer att minska truckkörningen i fabriken. Det gör arbetsmiljön säkrare men ger också en effektivare logistik. Vi har haft ett bra samarbete med AIT och är trygga med att detta blir en bra logistiklösning i vår fabrik, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks.

AIT:s uppdrag består av två delar: ett lagerhanteringssystem för färdiga husmoduler samt ett materialförsörjningssystem i fabriken. Lagerhanteringssystemet inkluderar en helautomatisk truck och utlastare.

Den helautomatiska trucken är helt förarlös och ska ta hand om de färdiga modulerna som kommer ur produktionen. Den opererar inom sin lagerhall, en cell som avgränsas med hjälp av censorer, och lastar även ut modulerna för lastbilstransport. Trucken är designad för att lyfta husmoduler på 15 ton till sina respektive lagerutrymmen.

– En helautomatisk lösning innebär framför allt en säkrare arbetsmiljö. Tillsammans med materialförsörjningssystemet är det också en avlastning för medarbetarna och en effektivisering av produktionen, säger Olle Oskarsson, projektledare på AIT Umeå.

Materialförsörjningssystemet innefattar ett tåg som transporterar materialet mellan arbetsstationerna. Exempelvis från logistikcentret till vägg- och takavdelningen.

– I runda slängar skulle jag säga att det är omkring 10 000 arbetstimmar i det här projektet. Det har varit intressant och lärorikt, men framför allt väldigt roligt eftersom vi har engagerat i stort sett alla medarbetare här på AIT, säger Olle Oskarsson.

Den här typen av uppdrag och lösningar är någonting som AIT tror att de kommer att se mer av framöver.

– Det här är ett projekt vi är riktigt stolta över. En bra kund och ett väl utfört samarbete. I det här projektet har våra olika specialiteter och kompetenser verkligen kommit till sin rätt, säger Mikael Nensén.

Inlägget hämtat från VK Affärsliv 24  2017-12-23