Här följer en berättelse om  en av våra medlemmar.

Galleri med stadiga ramar, Lilla Galleriet.

Publicerad i VK.se 2017-06-07  av   Karin Bernspång

Konst påverkar både våra känslor och vår miljö, och i 50 år har Lilla Galleriet spridit den till Umeåborna. För dagens ägare Eva Lindh Holmgren är det roligast när hon får hjälpa kunderna att hitta sin personliga stil och smak.

En kort promenad från Umeås centrum, i samma hus på Kungsgatan, har Lilla Galleriet legat sedan starten 1966.

Det var den konstintresserade televerksarbetaren och bridgespelaren Erik Lindholm som drog igång galleriet när vaktmästarbostaden blev ledig i huset där han och hustrun Greta bodde. Innan dess hade han försökt höja trivseln i bridgelokalen med konst på väggarna, men nu arrangerades utställning var fjortonde dag.

– När det var vernissage ringlade ofta kö lång ut på gatan, så de öppnade i absolut rätt tid när universitetet startade och stan fick nya invånare som var både konstintresserade och hade pengar, säger sonen Staffan Lindholm som tog över galleriet i mitten på 1980-talet.

Innan dess hade föräldrarna hunnit utvidga de knappt 40 kvadratmetrarna och utöka utbudet från västerbottniska och norrländska konstnärer till mer utländsk grafik.

Staffan Lindholm framför ett original av Albert Johansson med den bok som de utställande konstnärerna gjorde sina avtryck i när de hade utställning hos hans far Erik. – Jag växte upp med konst och det är ett intresse som gör mig tillfredsställd, säger han.

För att få ruljans på verksamheten bildade Erik Lindholm en rad konstklubbar där medlemmarna efter några månadsinbetalningar fick handla konst på krita.

När Staffan Lindholm tog över på 80-talets var det goda tider som förbytes till sämre när 90-talet drog in med finanskrisen. Då kompletterade han galleriet med en ramverkstad, resande försäljning och företagsutsmyckning, och då slog han ut väggarna till den lokal som låg i hörnet av huset och som sedan dess utgör själva utställningshallen.

Efter 20 år sålde han galleriet till Eva Lindh Holmgren som har utvecklat utställningsverksamheten med ungefär tio utställare per år. Yngre varvas med äldre och konstnärer med konsthantverkare.

– Det finns så otroligt många som gör fantastiska saker med en tanke och känsla bakom, och det vill jag visa för fler.

Galleriet saluför originalmålningar, grafiska blad och konsthantverk, som ligger Eva särskilt varmt om hjärtat. Här finns ett hundratal konstnärer representerade även om de jobbar mer med ett 20-tal av dem. Utbudet ska dessutom inte finnas någon annanstans i stan.

– Vi väljer från hela landet men det är en extra bonus om konstnären har anknytning till Norrland.

Den som önskar riktigt dyra verk eller konst, ofta politisk, som brottas med vår samtid får gå till andra ställen.

– Den konsten är en jätteviktig del av vår kultur som gör att vi kan se både bakåt och framåt hur samhället mår, men vi säljer den inte här, säger Eva Lindh Holmgren.

Egentligen jubilerade galleriet redan i fjol men på grund av sjukdom väljer hon att uppmärksamma den vitala 50-åringen i år stället.

– Jag mår själv gott av att omge mig med saker som påverkar mig känslomässigt och det är enormt givande om jag kan förmedla det till andra.

Kunderna handlar konst på olika sätt. En del fallar direkt för bilder som väcker en känsla medan andra ser konsten som en inredningsdetalj.

Inget är rätt eller fel, enligt galleristen som försöker vara öppen för vad kunderna söker. Roligaste är det när hon kan hjälpa till.

– Det finns en okunskap och osäkerhet hos många när de ska välja konst. Men om man väljer utifrån sina egna åsikter och känslor får man personligt hemma, och det stärker ditt jag på något sätt.

Även frågan vad det får kosta, kommer ofta upp vid ett konstköp.

– Då kan man tänka på att en fin tavla kan räcka över ett helt liv, säger Eva Lindh Holmgren.