SALTERIET BYVIKEN AB

I går tilldelades Salteriet Byviken AB vårt Hantverksstipendium vid en festlighet på Scandic Plaza.

Stina Sjöström och Nils Sjöström, ägare till Salteriet Byviken AB i Obbola tilldelades vårt pris till familjeföretaget som bedriver ett traditionellt, småskaligt och hållbart fiske med gamla anor. Med traditionella metoder förädlas råvaror på hantverksmässigt vis. Försäljning och förädling sker enbart med egen vildfångad fisk. Med den fjärde generationens fiskare lever den hundraåriga fisktraditionen vidare med modernare båtar, motorer och redskap, men man använder sig av samma metoder som alltid gjort.

JURYNS MOTIVERING:

”Hantverk kan tas sig många uttryck!

Det är inte bara handens verk som uttrycks, det kan också vara att leda ett företag med gott handlag.

Årets vinnare har visat båda delar, en kraftfull och visionär framtidssyn med mångårig erfarenhet, att arbeta för hållbarhet och förnyelse i en bransch satt i förändring.

Att förädla och söka nya vägar har varit dessa företagares signum, och de har lyckats glädja en stor kundkrets.

I kyla och storm och motvind har de kämpat för att vi ska få de finaste och godaste lokala rätterna på vårt bord.

Årets vinnare av Hantverksstipendiet är – Stina och Nils Sjöström, Salteriet Byviken AB

( www.gamlasalteriet.se )

Hantverksfesten blev en fantastisk tillställning trots Corona tider, handsprit fanns redan vid entrén och placeringen och dukningen vid middagen var anpassade efter alla gällande regler, att maten sedan var fantastisk!
Underhållningen sköttes av Livebandet

( www.livebandet.se ) som verkligen kunde spela och sjunga på ett imponerande sätt, från ankomst till finalen.

Vi hade nöjet att bl.a få  ha vår landshövding Helene Hellmark Knutsson som gäst och hon genomförde utdelningen av priset och höll ett kort tal till vinnarna och den fina företagsandan som finns i Västerbotten. Vår näringslivschef i Umeå Peter Juneblad höll ett mycket fint tal till vår förening och till alla småföretagare i Umeå och om utvecklingen av företagandet hade utvecklats under vår förenings 173 åriga historia, idag startas ca 1000 nya företag under senaste året.

Vi vill också ta tillfället i akt och gratulera de nominerade som inte vann, Red Carped Media AB och Allmek & Svets AB  som vi hoppas känner att dom var värdiga motståndare, men ett företag måste ju vinna!

VI TACKAR ALLA FÖR EN MYCKET TREVLIG TILLSTÄLLNING !