Publicerad  på Affärsliv24

Under hösten har Umeådesignern Ida Hillebjörk arbetat på ett mönster speciellt för Hjältarnas Hus. Mönstret ska bli kuddar och föreställer barn som superhjältar i klassiskt serietidningsformat.

Ida Hillebjörk har byggt mönstret utifrån foton som allmänheten skickat in på sina barn. Fotografierna har ritats om till enfärgsbilder där barnen avbildats som superhjältar i klassiskt serietidningsformat. Mönstret ska tryckas på tyg som i första hand blir till kuddar – och från och med nu finns de till försäljning i butiken Eljest.

Hela vinsten går till Hjältarnas Hus.

– Jag blev jätteglad när jag fick frågan om att ha ett samarbete med Hjältarnas Hus. Det är ett roligt uppdrag och det känns fint att kunna bidra med något som hjälper en sådan organisation, säger Ida Hillebjörk.

När huset står färdigt sommaren 2017 ska kuddarna finnas med som en del av inredningen, men de ska också gå att köpa där.

– Huset ser ut att bli jättefint, jag har fått se några ritningar och idéer. Bland annat kommer det att vara olika färger på olika rum i huset. Tyget till kuddarna kommer finnas i tre kulörer som jag hämtat från gymmet, data- och spelrummet samt lekrummet. Det kommer att bli jättesnyggt, säger Ida Hillebjörk.

Christer Nederstedt är projektledare för Hjältarnas Hus i Umeå och träffade Ida Hillebjörk när hennes butik låg på Kungsgatan.

– Jag förstod genast att hon var rätt person att hjälpa oss med något som blir unikt för Hjältarnas Hus. Vi bestämde båda att vi gör något som man kan hålla i, bara titta på och krama hårt, när man vill. Det blev en kudde med riktiga hjältar. Självklart hoppas vi på att försäljningen av kuddarna går bra och att de sprids. Oavsett hur många vi säljer så kommer de att vara unika, säger Christer Nederstedt.

I Sverige finns det sex sjukhusregioner. Fem av dessa har ett anhörighus kopplat till sitt regionsjukhus. I Norra regionen saknas detta, trots att området spänner över mer än halva Sveriges yta med de ingående länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.