En av våra medlemmar drabbades på årets första dag av en svår brand. Vi känner med företaget.

En stor brand på nyårsdagen förstörde Sävar Snickeris hela kontorslokaler.
– Vi hade tur i oturen, det hade kunnat sluta med fullständig katastrof, säger vd:n Ulf Söderlund.

Bild VK Affärsliv 24

Det var på eftermiddagen på nyårsdagen som en privatperson ringde in och larmade om branden på Sävar Snickeri.

– Personen stod och tankade på bensinmacken bredvid och såg att det brann, säger Ulf Söderlund.

Han själv fick höra talas om branden väldigt snabbt och åkte då ned till snickeriet.

– Då var det fullt pådrag – många blåljus. Det var en väldigt konstig känsla.

Det var ett elfel som startade branden på övervåningen i kontorsbyggnaden, men enligt Christer Björkman vid räddningstjänsten i Umeå så hade branden dämpats ned av sig själv.

– Det var en fullt utvecklad brand. Taket på det övre planet har brunnit upp – det var en enorm värmeutveckling. Fönstren har spruckit, men tack och lov hållit. Hade de gått sönder hade nog branden tagit ytterligare fart, säger Ulf Söderlund.

Han fortsätter:

– Nu självdog branden på grund av syrebrist, vilket vi är tacksamma för.

Snickeridelen ligger vägg i vägg med kontorsbyggnaden, men väggen emellan består av betong.

– Snickeridelen är intakt och vi kan fortsätta köra produktionen som vanligt. Vi hade tur i oturen, och det är en förfärlig tur. Om vi inte hade kunnat köra produktionen hade det varit en fullständig katastrof – nu är det bara en liten, säger Ulf Söderlund.

Utöver själva lokalerna och kontorsplatserna förstördes alla datorer och servrar.

– Men all data finns i molnet så det håller vi på och laddar ned nu. Vissa av maskinerna i snickeriet kräver serveruppkoppling när man hämtar ritningar, så en del av maskinerna står fortfarande stilla.

Kommer vissa jobb att försenas av det här?

– Jag tror inte det i nuläget – vi ska kunna köra på som vanligt. Maskinerna som står stilla nu kommer vi snabbt att få igång. Vi ska klara de åtaganden vi har.

Vet ni i nuläget hur ni löser kontorsplatserna?

– Nej, just nu försöker vi hitta andra lokaler för kontoret. Hela byggnaden är borta och enligt den besiktning som gjorts måste båda kontorsplanen rivas ned till betongstomme – och sen bygga upp nytt. Så vi får se hur vi löser det, baracker på gården eller att vi hyr in oss hos grannarna här. Vi kanske kan använda delar av källaren också. Det är inte klart än.

Hur lång tid kan det ta innan en ny kontorsbyggnad är på plats?

– Det är några månader bort innan vi har våra lokaler tillbaka. Just nu har vi kontakter med försäkringsbolaget och försöker lösa praktiska frågor. Men ingen är skadad och det är det absolut viktigaste.

På Umeågalan i november fick Sävar Snickeri Umeå Kommuns Företagspris. Familjeföretaget firade 80-årsjubileum 2017 och drivs i dag av tredje generationen.

Publicerat av Elin Olsson på VK Affärsliv24 2018 01 03

Affärsliv24