Margareta Ericsson Lif och landshövding Magdalena Andersson.

Fyllde 170 år – firade med fest

Publicerat på Affärsliv24 den 26.9 2017

Umeå Fabriks- och Hantverksförening fyller 170 år. Det firades med fest på Elite Hotel Mimer, med 80 gäster

Med på festen fanns, förutom föreningens medlemmar med respektive, även landshövdingen Magdalena Andersson.

– Vi var uppe i festlokalen på Elite, i den gamla aulan. Jag satt bredvid vår äldste medlem, Birger Johansson, som är 97 år. Han tog studenten där på Mimer redan 1939, så han tyckte att det var extra roligt att få vara på plats, säger Margareta Ericsson Lif.

Hon menar att jubileerna är viktiga för föreningens medlemmar.

– Ja, det finns en samhörighet och en gemenskap som är viktig. Umeåföreningen är faktiskt en av de få hantverksföreningar i Sverige som fortfarande är aktiv, så det är lite roligt.

Vilken är den viktigaste frågan för er förening just nu?

– Vi har inte så många politiska frågor på agendan just nu – men det kan ändras snabbt i och med att det är valår nästa år. För oss är det nog viktigast med sammanhållningen och att träffas fysiskt och utbyta erfarenheter. Det är viktigt i vårt digitala samhälle – våra lunchträffar en gång i månaden är väldigt välbesökta. Man vill träffas, prata om sin jobbvardag, svårigheter och möjligheter.

Under jubileumskvällen uppträdde Anton Teljebäck med fiol, orkestern Slabang spelade och Fredrik Lindegrens karaktär Gidde Fredriksson var på plats för att ge alla hantverkare på festen goda råd.