Oktober månads lunchmöte hölls på Nolia där vi fick lyssna till 2 av våra nominerade till Hantverksstipendiet.

Ordförande Margareta Eriksson Liv hälsade oss ca 25 företagare hjärtligt välkomna till lunchmötet.

Först ut var Leif Jakobsson med företaget Guitar Works som berättade om sin resa som företagare.

Han berättade för oss hur han efter att han studerat klart så började han på en utbildningsplats hos ett företag här i Umeå som hette Holmströms Industriverkstad. Detta var under 1994 -1995 där han stannade i ca 1,5 år och därefter 1996 startade han ett eget företag där Leif mest reparerade gitarrer år folk i en lokal i Bågenhuset. Han stannade där i ca 10 år med att bygga o laga instrument i ganska liten skala. Därefter utbildade han sig på Universitetet till Slöjdlärare med design inriktning året var då 2000. Funderade då om han skulle jobba som lärare eller satsa på företaget. Blev ungefär under 2006 kontaktad av ett Skellefteåföretag som önskade att han skulle utveckla en hopfällbar gitarr vilket resulterade i att jag investerade i maskiner mm och tillverkade ett 100 tal, men 2008 orkade det företaget inte med längre och projektet rann ut i sanden. Därefter jobbade han med nya projekt från ritning till produktion.

2009 tog Hagstöm Guitars kontakt och önskade att han skulle åka jorden runt och titta på gitarrtillverkning för att utveckla Hagströms produkter. Leif ritade prototyper och dom blev hans största kund fram till 2014 och finns fortfarande kvar som kund. Åren går och vi är nu framme vid 2016 då han flyttade till nya lokaler hos Hotpaint Art där Robert ordnade med ytbehandlingen. Idag har han en ny kund som heter Strandbers gitarrer och dessutom så producerar han även gitarrer under eget namn Jakobsson Guitars.

Vi önskar Guitar Works och Leif lycka till framöver och tackar honom med en varm applåd.

Logga in på din webbläsare med denna länk så berättar o spelar Leif direkt !  Länk kopierad från VK 24.

Så var det dags för vår andra nominerade Mathias Andersson med företaget Glasmästeriet i Umeå AB.

Han börjar med att presentera företagets historia.

Historien börjar för mer än 100 år sedan!

1933 – Glasmästarlärling

Min farfar, Astley Mathias Andersson, började som glasmästarlärling 1933.

1936 – Min farfar startar Gamlakarleby Nya Glasmästeri

Efter genomförd värnplikt så startade han sitt första egna glasmästeri, Gamlakarleby Nya Glasmästeri. Sedan bröt 2:a världskriget ut och han blev skickad till fronten. Efter att ha överlevt krigets alla fasor så återvände han hem och fann att finska staten hade konfiskerat hans firmas lokaler och egendomar och till råga på detta så blev de arbetsföra och yrkeskunniga tvångskommenderade till Rovaniemi för att bygga upp det tyskarna bränt och förstört.

1950 – Familjen flyttar till Sverige

1950 flyttar familjen till Sverige och självklart åker man över kvarken i en egenhändigt byggd förruffad träbåt. Han började jobba hos de etablerade glasmästerierna här i Umeå, men 1959 var det dags att återigen starta ett eget glasmästeri.

1959 – Antes Glasmästeri startas av min pappa

Redan från starten jobbade min far, Folke Mathias Andersson, där. Under 60-, 70-, och 80-talet byggdes firman upp och sin trogna kundkrets fann man inte hos stora företag utan hos allmänheten, som tyckte att Antes var snabba och flexibla. Antes bytte lokal på 90-talet och i den kunde man jobba vidare och se till att bli ett av Norrlands största företag inom bilrutebyten, även med egen import av rutor.

2004 – Jag startar Glasmästeriet i Umeå!

Att vissa tycker att det var onödigt att först utbilda sig till civilingenjör i kemi är inget jag håller med om. Det har gett mig en enorm kunskapsplattform att stå på. Kunskapen inom glasbranschen var något som växte fram sen barnsben, eftersom jag alltid följt med pappa på jobbet. När pappa sålde Antes Glas blev känslan i företaget absolut inte den samma, därför startade jag Glasmästeriet i Umeå!

2016 – Nominerad till Hantverkspriset på Umeå Galan

Att vissa tycker att det var onödigt att först utbilda sig till civilingenjör i kemi är inget jag håller med om. Det har gett mig en enorm kunskapsplattform att stå på. Kunskapen inom glasbranschen var något som växte fram sen barnsben, eftersom jag alltid följt med pappa på jobbet. När pappa sålde Antes Glas blev känslan i företaget absolut inte den samma, därför startade jag Glasmästeriet i Umeå . Sedan övergick Mattias till att berätta om nutiden som innebär alltmer glas till stora fasader och för att nå ut utanför den lokala marknaden så samarbetar han med t.ex. FASTEK AB som agerar över hela Sverige. ( Se inslag på företagets hemsida om HM:s nya lokaler i Malmö.) För några år sedan anställdes en produktionschef, vilket innebar att Mattias kan inrikta sig på att utveckla företaget. Mattias har en kärlek till hantverksyrket och arbetar nu för att få glasbranschen att intressera sig för att försöka ta Gesällbrev. Han har inom företaget försökt att få alla att försöka ta gesällbrev.

Margareta, vår ordförande tackar deltagarna för visat intresse och speciellt tackar hon de nominerade. Därefter gick alla och åt Lunch på Kummin som låg vägg i vägg.

Vi ses på Novembers Lunchmöte, se närmare info framöver.