Umeåbolaget AIT stärker organisationen – presenterar två erfarna nyförvärv.

Det fortsätter att gå bra för Advanced Integration Technology Umeå AB (AIT Umeå), med kunder som Boeing, Airbus och Bombardier. För att möta den stora efterfrågan anställs nu Ronny Hedman och Jens Lundqvist, båda med gedigen erfarenhet från tillverkningsindustrin.

– Vi får in två medarbetare med precis de kvaliteter vi letat efter, säger Mikael Nensén, vd på AIT Umeå.

AIT Umeå grundades i Umeå för tio år sedan och är ett helägt dotterbolag till amerikanska AIT. Bolaget – med affärsområdena mobilitet, industriautomation och svets/smide – arbetar med avancerad tillverkningsteknik för flygindustrin. Företaget har på sistone fått flera stora uppdrag och därför stärks teamet i Umeå upp.

Ronny Hedman tillträder som produktionskoordinator, med ansvar för samordning, planering och styrning av bearbetning och montering. Han har en bakgrund inom logistik och producerande företag och har tidigare arbetat på Martin & Servera, Armstrong, Volvo och Ålö, i de flesta fall som chef och ledare.

Jens Lundqvist kommer ursprungligen från Örnsköldsvik och är Umeåbo sedan ett år tillbaka. Han har varit verksam som produktionstekniker och konstruktör på bland annat BAE Systems och som konsult hos Sigma Industries. Jens stärker upp AIT på konstruktionssidan.

AIT Umeå grundades 2006 och redan 2009 startade bolaget att producera maskiner på export. Umeåanläggningen utvecklar fordon för förflyttning av material. Det kan vara en transportvagn som flyttar en flygplanskropp in i lackeringshallen, verktyg för montering av planets dörr-ram eller en automatisk vagn för bogsering.