Kopierat från VK.se Affärsliv24. Publicerad 7 april
I år firar Senioruthyrning tio år, något som firas med kaffe och tårta till seniorer. Men ägaren själv, Gunbritt Nyberg, 71 år i år, har inga planer på att lägga av. – Jag ska jobba så länge det är roligt – men inte tills jag blir pinsam, säger hon och skrattar.
Gunbritt Nyberg grundade Senioruthyrning för tio år sedan i Umeå. I dag har hon kontor på sju ställen – Umeå, Luleå Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Stockholm och Malmö – men hon har arbetande seniorer på ungefär 10 orter utöver det.
– Många som går i pension känner sig egentligen för pigga för att helt sluta arbeta. En del vill dryga ut kassan lite för att få lite guldkant på vardagen, och en del gör det för den sociala biten, säger Gunbritt Nyberg.
Hon anställer seniorer som är 67 år och äldre – och de får jobba hur mycket eller hur lite de vill. På företagssidan hyr hon framför allt ut ekonomer, hantverkare och vaktmästare, och privatsidan hyr hon främst ut seniorer som utför tjänster i hemmet – städning, fönsterputs, snöskottning, gräsklippning samt olika hantverk.
– Men det kan variera otroligt mycket. Till exempel hyrde jag ut trafikvakter till ett stort industriföretag i Umeå i vintras. Det kommer in många olika typer av korttidsjobb också, säger Gunbritt Nyberg.
Vad är den största förändringen de här tio åren?
– Det har blivit så otroligt mycket mer datorbaserat. För tio år sedan kom bokningarna in till 90 procent via telefon och 10 procent via mejl. I dag är det tvärtom. Det sparar väldigt mycket tid. Själv har jag också lärt mig jättemycket de här åren, dels när det gäller olika yrken och hantverk, dels när det gäller tekniska saker. Min datorkunskap har ökat betydligt. När jag började för tio år sedan trodde jag aldrig att jag skulle sitta och lägga in löner i datorn – och göra betalningen via min telefon..
Du har fått många konkurrenter de här åren, vad säger du om det?
– Ja, det jag kan säga är att jag hade en bra affärsidé när jag startade eftersom jag har fått så många efterföljare. Och det är bra, jag ser det som så att det är många som hjälper till med marknadsföringen.
Vid årsskiftet trädde en förändring i ROT-avdraget in, har det påverkat dig?
– Ja, om man ska säga något som har varit mindre bra de här åren så är det alla förändringar som regeringen gör. Man måste ju kunna veta att man kan jobba långsiktigt, men det är svårt när det kommer många förändringar på kort tid. Det allra sämsta var just det när regeringen bestämde att förändringen med ROT-avdraget skulle träda i kraft den 1 januari. Det innebar otroligt mycket krångel och extratid. Det var synd om kunderna också. Om vi hade utfört ett jobb åt en kund den 22 december så skulle vi hinna skicka faktura, de skulle hinna betala – och ansöka om ROT-avdraget innan den 31 december. En tid då både banker och Skatteverket har stängt. Vi gjorde allt för att hjälpa kunderna och vi hjälpte dem att överklaga när de blev nekade ROT-avdrag. Det var nämligen så att även om de hade skickat in sin ansökan till den 31 januari så registrerades den inte förrän den 4 januari – och då nekades de avdrag. Det var det sämsta som har hänt. Man märker verkligen i såna lägen att de som beslutar om en sån sak inte kan ha egen företagserfarenhet.
Vad har varit det bästa?
– Det är att ha fått lära känna alla dessa underbara, lojala och fina medarbetare. Jag hade aldrig träffat dem om jag inte startat det här. Jag är också så glad över våra fantastiska kunder!
Du fyller 71 år i år, hur länge ska du fortsätta jobba?
– Haha, åh vad hemskt. De här åren har gått så snabbt och varit så roliga – men man skulle åldersmässigt vilja vrida tillbaka tiden. Jag har sagt så här att jag tar ett år i taget och fortsätter jobba så länge det är roligt. Men jag ska sluta jobba innan jag blir pinsam, det har jag bestämt mig för.
Planerar du att sälja bolaget så småningom?
– Jag har en önskan om att någon ska vilja ta över och fortsätta driva Senioruthyrning, det skulle vara roligt.