Affärsliv24. På torsdagskvällen prisades Umeåföretaget Personalkollen med Årets Säljpris och ett stipendium på 30 000 kronor.
Under Umeå Tech Arena på torsdagskvällen delade Uminova Innovation och PwC ut Årets Säljpris. Det är andra året i rad som priset delas ut och i år hade de även sällskap av Swedbank som prisutdelare och jurymedlem.
Vinnaren, Niclas Lundell och Personalkollen, har utvecklat ett internetbaserat personal- och lönesystem som bland annat används av välkända varumärken som Friends Arena, Sibylla och Törnströms Kök.
– Vi har verkligen arbetat hårt och kämpat med vårt säljarbete så därför känns det jättekul att bli uppmärksammade för det, säger Niclas Lundell, grundare och vd på Personalkollen.
Säljpriset instiftades 2015 med syftet att årligen premiera ett framgångsrikt inkubatorföretag som med flitigt och konsekvent säljarbete gett sitt företag en god försäljningsutveckling. Det företag som tilldelas priset ska vara inne i Uminova Innovations senare fas och juryn tittar bland annat på kriterier som:
• Antal genomförda kundbesök
• Antal avslut
• Antal betalande kunder
• Den totala försäljningsutvecklingen de senaste åren
Vinnaren av priset tilldelas ett stipendium på 30 000 kronor från PwC och Swedbank.
– Säljpriset är vår möjlighet att årligen uppmuntra och lyfta entreprenörernas säljarbete och ett tillfälle att visa upp inspirerande exempel på företag som tagit sin försäljningsutveckling till en högre nivå, säger Barbro Renkel, affärscoach på Uminova Innovation.
Personalkollen är ett internetbaserat personal- och lönesystem riktat mot hotell- och restaurangbranschen. Företaget grundades av Niclas Lundell som startade upp verksamheten under 2011. Att rikta sig mot restaurangbranschen har tidigt varit ett strategiskt val. Sedan starten har såväl organisation som systemet utvecklats och i dag innehåller det funktioner för tidrapportering, schemaläggning, lönesystem samt ekonomisk analys.
– Som entreprenör är det lätt att du inte ser dig själv som säljare men det är viktigt att inte fastna i den tanken. Det är du som måste göra det, du måste göra jobbet och tro på att det kommer att fungera. Misslyckas hundra gånger och försök igen, det är inte så glamouröst, men det lönar sig, säger Niclas Lundell.
I motiveringen står bland annat att Niclas Lundell med Personalkollen har visat på ett ”storartat engagemang och målmedvetenhet”. Genom en tydlig plan och tydliga målsättningar har han tagit sitt företag till en position där deras produkt nu tillhör en av marknadens främsta. Sedan 2011 har företagets omsättning växt från 200 000 kronor till närmare 12 miljoner kronor.
– Tiden som inkubatorföretag hos Uminova Innovation har varit otroligt värdefull. Framför allt vill jag tacka vår skuggstyrelse som legat bakom en stor del av våra framsteg, säger Niclas Lundell.
Personalkollen fick även en hedrande plats på Almis Tillväxtliga tidigare i veckan.