Terapi hos årets Gasell
NYHET Publicerad 10 oktober 2017
Text: Anders Boström
GASELLFÖRETAG Med ett datasystem för hotell och restauranger växer Personalkollen så det knakar. Försäljningsframgångarna gör företaget till årets Gasell i Västerbotten. ”Jag är jätteärad”, säger grundaren Niclas Lundell.
Niclas Lundell startade företaget 2011 tillsammans med Andreas Pelme och de leder det fortfarande.
– Det här är ett av de finaste priserna man kan vinna och min glädje står i proportion till att man bara vinner det en gång i livet. Det här kommer att bli en superboost i företaget, säger Niclas Lundell.
Hur firar ni? – En trerättersmiddag här i Umeå, säger Niclas Lundell och fortsätter:
– Det är lätt att i dag slå sig för bröstet och säga ”men jösses vad bra vi är” men det gör vi inte. Det är en stor ära att vinna, men efter tisdag kommer onsdag och vi har massor kvar att göra. Företagandet är ett maratonlopp.
Röd tråd i administration
Personalkollen levererar ett internetbaserat verktyg som underlättar arbetet för personalintensiva företag. Man kan förenklat säga att arbetstid, schemaläggning, lön och ekonomisk analys vävs samman i en röd tråd. I första hand har Personalkollen riktat in sig på restauranger.
– Vi har sagt att vi ska bli världsmästare inom hotell och restaurang. Även om systemet passar till exempel inom bygg och detaljhandel så vill vi hålla fokus på hotell och restaurang, säger Niclas Lundell.
Gasellpriset avser 2013-2016 då företaget ökade med 1 250 procent. Men det går fortsatt bra. Omsättningen ökar 2017 med ytterligare runt 50 procent till 17 miljoner. Företaget har tolv anställda, främst säljare, support och tekniker.
Personalkollen drivs från två orter – Umeå och Linköping – och det finns en hel serie udda omständigheter under den hittills ganska korta resan. Att företaget har två kontor beror till exempel på att ingen av grundarna vill flytta.
En annan kurios detalj är att Lundell och Pelme inte en enda gång träffades under de första två åren i företaget.
– Vi sammanfördes genom en bekant, pratade på telefon och Skype och jobbade på distans. Vi superklickade och vi kompletterar varandra helt, säger Niclas Lundell.
En annan detalj var att starten finansierades med sms-lån. Niclas Lundell drev tidigare ett internetcafé som gick i konkurs. Efter det åkte han till Norge som snickarlärling och samlade ihop startkapital.
– Efter konkursen, med det faktum att jag saknade erfarenhet och att jag hade hoppat av gymnasiet så funderade jag inte ens på att gå till banken och be om att låna flera miljoner, minns Niclas Lundell och tillägger:
– Man kan väl säga att konkursen blev min gymnasieutbildning. Jag är fortfarande revanschsugen.
Fria psykologbesök som personalvård
Personalkollen har jobbat hårt med personalvård och de anställda har bland annat fria psykologbesök, något många företag i den storleken inte tänkt på.
– Den som är anställd ska ju vara med oss 33,3 procent av vardagarna och det är viktigt för oss att hela livet fungerar för dem. Psykologbesöken behöver inte vara jobbrelaterade.
Dessutom har Personalkollen övertidsförbud.
– Vi har begärt övertid, men inte oftare än att jag kan räkna tillfällena på ena handens fingrar. Ju proffsigare verksamhet vi kan erbjuda, desto normalare arbetstider kan man skapa, säger Niclas Lundell.
Gäller övertidsförbudet dig också? – Nej, jag och Andreas Pelme jobbar alla dagar.
Satsningen har lyckats och Personalkollen är också prisnominerad vid Umeågalan. Antalet kunder har passerat 1 000.
– Vi har faktiskt tvingats till säljstopp just nu. Vi har tagit in 25-30 nya kunder i månaden och det är viktigt att få igång dem på rätt sätt. Vi skulle kunna växa dubbelt så snabbt men det skulle slå tillbaka, drabba kunderna och senare oss själva.